SNS Expertisecentrum

Petrus Regoutplein 3
6211 XX Maastricht

Openingstijden
12.00 – 18.00 uur

Volg onze gehele kunstroute in de stad !

Ruim 40 gerenommeerde kunstenaars op 7 verschillende locaties in Maastricht, UNIEK !

Expositie

Exposerende kunstenaars: Viewmaster Projects, Han van Meegeren, Etiënne van Sloun, Mireille Brouwer, Annette Hendrikx, Ton Willems en Abel Overdijk.

Mireille Brouwer

Met aangekochte en in massa geproduceerde materialen bouwt Mireille Brouwer haar site-specifieke installaties op van monumentale sculpturen tot schilderijen, illustraties, tekeningen op verpakkingsmateriaal en foto’s. Ze combineert alledaagse voorwerpen met zelfgemaakte vormen in gips en jute. De installaties breiden zich uit in de ruimte tot een geassembleerd geheel met tape, muziek, pur en soms met wind. 

Gedurende vele jaren verbleef ze en werkte ze enkele maanden per jaar in Brooklyn NY. 

Misschien kun je haar installaties zien als een vluchtheuvel tussen alle somberte en angstgevoelens, die het huidige wereldtoneel aan ons oplegt. De chaos lijkt wel overal aanwezig. Daarentegen lijkt het kleurrijke geheel van bijna kinderlijk spontaan gemaakte assemblages een actief verzet tegen duisternis.

Het is hier allemaal spel. Een ernstig spel, dat wel.

Net als vrijheid.

 

Short list shows:

2025: group/foto, SUPER SAM, Mariastraat 13, Maastricht 

2024: solo/site-specific installation, Pearl on the Rechtstraat, gallery SAC maastricht, subsidie museaal beleid gemeente maastricht

2023: group/sculpture, ‘Huis van Emoties’ David Bade, Cultura Nova Heerlen 

2007: group/sculpture, Prospect Park, Bonnefanten Museum Maastricht 

2001: group/drawing, West Art of Now Award, KunstRai Amsterdam 

2001: group/sculptures & drawings, 11de van Bommel van Dam prijs, van Dommel van Dam museum Venlo

1997-1998: group/sculptures, Bonnefanten Museum, Maastricht 

www.mireillebrouwer.com

Annette Hendrikx

In het werk van kunstenaar en wetenschappelijk onderzoeker Annette Hendrikx staat onderzoek naar taal centraal. De taal van het woord, het lichaam en het beeld. Hoe werkt het en waarom werkt het vaak niet?  Met een breed scala aan materialen en uitdrukkingsvormen ontrafelt zij haar vragen.  De getoonde werken in deze tentoonstelling zijn onderdelen uit haar onderzoek naar de betekenis van geschreven tekst. Wat delen we door geschreven tekst als ons dagelijks brood voor de geest? Zit de betekenis in de collectie van ‘gestolde’ elementen: letters, woorden, zinnen? Of is er meer nodig? In een ander (installatie)werk verdiept ze haar zoektocht. Het laat een deconstructie van het meest gelezen boek, de Bijbel, zien. De hoeveelheid inkt per glazen cilinder geeft aan hoe vaak een bepaalde letter voorkomt ten opzichte van een andere letter in de Nederlandstalige Bijbel. De inktloze cilinder bevraagt de leegte tussen woorden en zinnen. Wat doen deze letters en leegte wanneer iemand de Bijbel leest? Annette daagt graag de kijker uit om met de stempels van haar eigen ontworpen lettertype, geïnspireerd op het Hebreeuws, zelf aan de slag te gaan.

Voor meer informatie of contact, zie:

 

www.annettehendrikx.nl

Ton Willems

Het werk van Ton Willems kenmerkt zich door bestaande materialen, die hij uit hun functie haalt, waarmee hij een visueel beeld creëert, waarbij ritme de basis is. Al zoekend en construerend ontstaat de betekenis.

De meeste werken hebben geen titel. Toch heeft hij dit “geen brug kunnen slaan” genoemd.

Het werk bestaat uit 5147 spaken en 140 ventiel schroefjes op houten panelen.

De 35 panelen geven een tijdsverloop aan met een optelling van 11 spaken per paneel. Uiteindelijk is het paneel vol.

Het werk staat symbool voor het verloop van de psyche van sommige mensen.

 

a.m.willems@outlook.com

Etiënne van Sloun

Etiënne van Sloun (1946) is meer dan 50 jaar multidiciplinaiar fotograaf met een geheel eigen beeldtaal.

 

www.vanslounfotograaf.nl

Han van Meegeren

Han van Meegeren (1889-1947) was een Nederlandse schilder, vooral bekend om zijn succesvolle en complexe plan om schilderijen die aan Hollandse meesters werden toegeschreven, te vervalsen en te verkopen.

Abel Overdijk

Abel Overdijk (2003) presenteert een collectie van intuïtief geproduceerde sculpturale werken en designstukken, die de grenzen van functionaliteit opzoeken. Deze werken, gemaakt van hout metalen en glas, maken gebruik van traditionele gereedschappen en productie technieken die zijn geïntegreerd in een moderne kunst en design context.

Viewmaster Projects presenteert

 

Christian Jankowski

Casting Jesus (2011)

Double screen, 60 min.

 

Ter voorbereiding van Casting Jesus vroeg Jankowski een castingbureau in Rome om  cteurs te leveren voor audities voor de rol van Jezus. De dertien die kwamen opdagen, streden volgens de procedure van een casting-programma, vergelijkbaar met Idols en American Idol.

In het Complesso Santo Spirito in Sassia, een middeleeuws ziekenhuis voor pelgrims in Rome werden de acteurs beoordeeld door een vooraanstaande jury van echte leden van het Vaticaan: Rev. Msgr. Jos. Manuel Del Río Carrasco, Sandro Barbagallo, kunstcriticus bij de Vaticaanse krant L’Osservatore Romano en Massimo Giraldi, journalist en secretaris van de Commissie voor Filmclassificatie van de Italiaanse Bisschoppenconferentie.

De deelnemers moesten verschillende taken uitvoeren, waaronder het breken van brood, het verrichten van een wonder en het dragen van het kruis. Daarnaast gaven ze dramatische interpretaties van citaten uit de Bijbel, uitgesproken door Jezus. Via een livestream kon het publiek in een aparte ruimte de procedure op een groot scherm live volgen.

De Jesus-wedstrijd werd door Jankowski in Rome gefilmd, in het Complesso Santo Spirito in Sassia, een middeleeuws ziekenhuis voor pelgrims.

Jankowski liet ook foto’s maken van alle Jezus-deelnemers in actie en combineerde deze met citaten van de jury over hun beslissing. De monseigneur nam ook een foto van de winnaar met zijn smartphone, die Jankowski vervolgens verwerkte tot een serie gebedskaartjes (compleet met een psalm naar keuze van de monseigneur). Waar vroeger de kerk de kunst ondersteunde, kwam het initiatief nu van de kunst – om de verbeelding van de kerk over haar iconografie te ondersteunen.

Viewmaster Projects presenteert

Christian Jankowski

The Holy Artwork (2001)

Single screen, 15:52 min.

Tijdens een televisie-uitzending van een kerkdienst in de evangelische Harvest Fellowship Church in Texas nodigt pastor Peter Spencer Jankowski uit op het podium. Dit is eerder besproken door de pastoor en kunstenaar. Met een videocamera in de hand beklimt Jankowski de trap, maar zakt plotseling in elkaar voor de camera van de tv-pastor, waar hij roerloos blijft liggen. Op dat moment verandert het beeld in de video The Holy Artwork van Jankwoski’s handcamera naar dat van de studio van de kerk. Pastor Spencer maakt van de gelegenheid gebruik om te preken voor zijn levendige gemeente (en voor het tv-publiek en toekomstige kunstliefhebbers) over de ondeelbaarheid van artistieke creativiteit en de creatieve kracht van God. Jankowski’s performance is een “heilig kunstwerk” dat een brug slaat tussen kunst, religie en televisie. De pastor vraagt vervolgens de kerkgangers en de tv-kijkers om te bidden voor de toekomst van het kunstwerk. Daarna staat de kunstenaar weer op. Alleen door eerst de controle over de vorm en het auteurschap van het werk uit handen te geven, kon Jankowski het publiek aanspreken over hedendaagse kunst in een taal die de kerkgangers konden begrijpen.

 

www.viewmaster-projects.com